12 tips till en bra utbildningslokal

12 TIPS TILL EN BRA UTBILDNINGSLOKAL

En bra utbildningslokal är mycket viktig för att utbildningen ska bli effektiv. Med en väl planerad lokal kommer kursdeltagarna att kunna koncentrera sig på utbildningen, läraren kan ägna tid åt själva utbildningen och det finns utrymme för att besvara alla frågeställningar. Här kommer några tips för dig som står inför att planera en utbildningslokal:

1. Ljud, ljus, ventilation och temperatur.
Att miljön i utbildningslokalen är viktig vet alla. Men alla vet kanske inte hur en dålig lokalmiljö påverkar deltagarnas fokus och koncentration. Med lite förhöjd adrenalinnivå är läraren ofta den som sist märker av om koldioxidhalten ökar…

  • • Ventilationen ska fungera och vara dimensionerad för maximala antalet deltagare.
  • • Temperaturen ska vara behaglig även då det är -30 grader ute, eller varmt och
    strålande sol.
  • • Lokalen ska vara välisolerad för att hålla ute ljud från korridor, vägar och tåg.
  • • I en lokal med mycket hårda ytor behövs textilier eller ljudabsorbenter för att
    ljudbilden ska bli bra.
  • • Mörkläggningsgardiner eller mörka vanliga gardiner som går att dra för krävs föratt undvika solljus direkt på duken/tavlan.

 

2. Lokalens storlek.
Lokalen ska vara så stor att man får plats för alla deltagare utan att det blir trångt att komma in till eller ut från sin stol även om alla andra sitter på sin plats.

 

3. Lokalens form.
Alla vill kunna se det som skrivs på whiteboarden eller visas på projektorduken och det ska vara lätt för lärare att ha kontakt med alla kursdeltagare.

Lokalen bör vara relativt kvadratisk så att det går att placera borden så att alla kursdeltagare ser utan att någon hamnar för långt bort eller för långt åt sidan.

 

4. Ingången.
Ingången till lokalen ska vara placerad på väggen mitt emot läraren så att eventuella eftersläntrare kommer in bakom kursdeltagarna. Kursdeltagarna störs minst, läraren har kontroll av vad som händer i lokalen och det blir mindre pinsamt för den som kommer sent.

Klockan i lokalen kan gärna sitta över ingången så att läraren diskret kan ha koll på tiden.

 

5. Borden.
• Borden ska vara flyttbara så att läraren kan anpassa dukningen efter undervisningen. Ibland är kontakten mellan kursdeltagarna viktig och man vill då kanske ha deltagarna sittande i en U-form. För andra utbildningar är det viktigare att läraren kan ha ögonkontakt med deltagarna hela tiden och att deltagarna lätt kan växla mellan att titta på kursmaterialet som ligger på bordet och på whiteboarden. Då är vanlig skolsittning att föredra.

  • • Borden ska vara tillräckligt stora så att kursdeltagaren får plats med allt material. Det ska finnas plats för en uppslagen pärm, en uppslagen bok i A4-format och ett anteckningsblock utan att behöva ta plats från bordsgrannen. Vi föreslår att man väljer bord med storleken 180 x 70 cm för två personer.

 

6. Stolar.
Det är förvånande hur vanligt det är med anmärkningar på stolarna i utvärderingar.
Det kan säkert bero på att många av våra kursdeltagare är operatörer som är vana vid bekväma stolar.

  • • Välj stolar som är mjuka att sitta på, ger stöd i korsryggen och med avfasad sits så att man slipper domningar i benen även om man är kort.
  • • Undvik stolar på hjul, vippbara stolar och stolar med armstöd. Enkelt, bekvämt och funktionellt!

 

7. Whiteboard.
Ingen utbildningslokal utan whiteboard!

  • • Den ska vara stor. Fyll gärna hela väggbredden bakom läraren med whiteboard. Man ska få plats att rita flödesscheman, och visa olika delar av ett komplext sammanhang utan att behöva sudda ut och rita om.
  • • Den ska sitta bakom projektorduken, så att man får projektorbilden på whiteboarden när man drar upp projektorduken. Då kan man rita på tavlan om man vill komplettera bilderna.
  • • Håll dig till en vanlig whiteboard. Det finns modernare (och dyrare) alternativ till whiteboard, exempelvis smartboard. Undvik dem helst. Alla är inte vana att arbeta med dem och smartboards som är långsamma och som inte är synkroniserade gör dem nästan omöjliga att använda. Vi har också vid något tillfälle träffat på glasboard. Det är en sällsynt dålig kombination av högt pris för en ofunktionell produkt.

 

8. Whiteboardpennor.
Det man skriver på en whiteboard ska gå att sudda. De pennor som finns i en utbildningslokal där det finns en whiteboard ska därför vara whiteboardpennor. Punkt slut. Under en intensiv undervisningsdag kan det faktiskt gå åt 1-2 whiteboardpennor!

  • • Släng alla pennor som inte är whiteboardpennor
  • • Det ska finnas gott om pennor i fyra olika färger.
  • • Kontrollera att pennorna fungerar. (Jo, en erfaren lärare har med sig pennor, men för säkerhets skull…)
  • • Kontrollera att whiteboarden går att sudda. Det kan vara problem med en gammal tavla även om det är rätt pennor.

 

9. Projektorduken.
• Projektorduken ska sitta framför whiteboarden. (Men det får gärna finnas whiteboard brevid projektordukten när den är neddragen.)

  • • Håll dig till projektordukar som dras ner och upp manuellt. Skippa moderniteter som motordrivna projektordukar. De är för långsamma när man snabbt vill växla mellan att använda projektorduken och whiteboarden.
  • • Se till att det finns verktyg för att dra ner duken även om läraren är kort.
  • • Kontrollera att duken är lätt att få upp och ner. Gamla dukar har en tendens att få problem i mekaniken. Det är lätt att det går åt onödigt med tid för att försöka få upp duken (speciellt om läraren är envis).

 

10. Projektorn.
Hur mycket utbildningstid försvinner under ett år för att projektorn inte fungerar eller går att koppla in?

  • • Välj en ljusstark projektor som har en ”mute-funktion” så att man snabbt kan släcka ner bilden utan att behöva stänga av projektorn.
  • • Montera projektorn i taket så att utrymmet på borden kan användas till annat.
  • • Se till att det finns adaptrar så att man kan koppla upp sig mot projektorn oavsett vilken kontakt man har (VGA eller HDMI av olika storlekar).  Jo, en erfaren lärare har med sig adapter, men för säkerhets skull…..
  • • Det ska vara möjligt att koppla upp sig mot projektorn utan att gå via intranätet.
  • • Se till att det finns en enkel steg-för-steg anvisning vilka knappar man ska trycka på för att koppla upp datorn mot projektorn om projektorn kan ta emot signaler från olika källor.
  • • Se till att det finns information om telefonnummer till teknisk service ifall det ändå inte fungerar eller om projektorlampan skulle gå sönder.

 

11. Grupparbetsutrymme.
I många utbildningar ingår gruppdiskussioner. Det ska då finnas möjlighet att samlas i mindre grupper och kunna diskutera utan att störa andra grupper.

  • • Kontrollera med läraren hur mycket utrymme som behövs. Det gör absolut inget om det är soffgrupper, eftersom det blir annan sittställning ett tag.

 

12. Säkerhet
Se till att du tänker på säkerheten, exv att det finns utrymningsvägar, släckutrustning, första hjälpen-utrustning. Se till att läraren får information om det, inklusive återsamlingsplats, så att gruppen kan bli informerad om aktuella rutiner vid inledningen av kursen.